• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

superhuis1500

zaterdag 16 februari 2019

seniorenvoordeelkaart uitschrijven

De mails voor de Seniorenvoordeelkaart blijven binnenstromen.

Ik word het beu .....Tijd om die mannen uit te schrijven via de opt-out optie die bij zulke mail hoort.

Gemakkelijk zat ... of toch niet altijd?

Indien u zich ooit hebt geabonneerd op één of andere maildienst bestaat er in principe altijd een mogelijkheid om u weer uit te schrijven via de opt-out functie.  Deze is wettelijk verplicht en dient ergens onderaan de mail te worden weergegeven in de meeste gevallen. Op bovenstaande afbeelding zie je de plaats waar je de link kan vinden om uzelf uit te schrijven. In mijn geval was de inschrijven zelfs niet eens gebeurd. Het was via een oud mailadres dat ergens gekocht was door de firma achter seniorenvoordeelkaart. Die zegt al genoeg over de ware bedoelingen achter de firma.

Ik heb de optie dan ook gebruikt om mezelf uit te schrijven van mails die door seniorenvoordeelkaart worden verstuurd. Je krijgt dan even later toch nog een mailberichtje van hen dat ze je zullen missen of zo……ondertussen sturen ze ook wel de cookie consent vraag of je even wil instemmen dat ze cookies gebruiken. Met deze toestemming is het goed mogelijk dat ze berichten gaan verzenden als je later op het internet op een willekeurige pagina iets wil lezen…. Niet meer doen dus. Gewoon de pagina sluiten.  

Opt-out, wat is dat?

Bij het opt-outsysteem worden ontvangers automatisch ingeschreven voor een e-mailnieuwsbrief, waarna zij de mogelijkheid hebben zich hiervoor uit te schrijven (opt-out). Een bedrijf kan zo bijvoorbeeld e-mails verspreiden onder klanten.

 

Opt-out is niet geheel onomstreden. Doordat de ontvanger vooraf geen toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van berichten, kunnen deze als ongewenst worden ervaren. Opt-out wordt ook veel toegepast door spammers, die e-mailadressen uit allerlei bronnen verzamelen voor hun bulkmail.

 

Wanneer er wel vooraf is ingestemd met het ontvangen van e-mail spreken we van opt-in.

 

Het principe van opt-out wordt ook wel toegepast bij direct mail en telemarketing, het commercieel benaderen van potentiële klanten via respectievelijk post en telefoon.