• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

superhuis1500

zaterdag 16 februari 2019

IMG 3817 

De Banjul Challenge organisatie van Cor de Bresser uit Poppel trok vorig jaar oktober alweer naar hun geliefde Afrika om hun Antwerp-Banjul Challenge aan te gaan.

Hieronder kan u een uitgebreid verslag nalezen, de moeite waard en misschien wel de eerste microbe om ook een poging te wagen om het grote avontuur aan te gaan.

6 oktober D-Day voor de Banjul Challenge.

Zaterdag 6 oktober ging de 21e editie van de Antwerpen Banjul Challenge van start in Wijnegem gemeente Antwerpen. Het was al vroeg een drukte van belang op de parking en toegangswegen bij de Buga (Jeep) garage in Wijnegem (gem. Antwerpen)
De uitbater van de Buga garage had gezorgd voor koffie thee frisdrank en koffiekoeken voor de deelnemers maar ook voor de vele supporters en familieleden die de deelnemers uit kwamen zwaaien.
De 42 auto’s en 8 motoren stonden klaar om aan deze alternatieve Dakar rally deel te gaan nemen. Daarom was er ook gezorgd dat de groep vrij baan kreeg bij het vertrek. De deelnemers werden geëscorteerd door de plaatselijke politie tot aan de snelweg E313. De kruispunten naar de ring rond Antwerpen werden afgezet zodat de hele groep ongehinderd de snelweg richting zuiden kon bereiken hierbij uitgezwaaid door een rijen dikke mensenmassa die hun geliefden 4 weken moesten gaan missen.

IMG 0909 kopie

IMG 4338 1Uitvallers

Al snel na de start kwam het eerste team in de problemen. De Ssang Yong van team ,,Van onder de Boom” (2122) gaf er al rokend de brui aan. De opgetrommelde hulpdiensten konden het motorprobleem niet verhelpen en betekende net buiten Antwerpen het vroegtijdige einde van het avontuur voor dit team. Eenzelfde lot leek team Stuufzand (2148) te treffen. Hun Hyundai Galopper bleek een lekke koppakking te hebben. Maar daardoor lieten de twee dappere teamleden zich niet uit het veld slaan. Ze maakten rechtsomkeert om thuis de auto in orde te maken. Na een knap staaltje sleutelwerk en doorzettingsvermogen konden ze een paar dagen later toch nog aansluiten bij de groep en het avontuur in de Merzouga Zandduinen nog meemaken. De groep splitste zich daar op in twee gedeelten.
Een team, de Opa’s on Tour hadden een toeristische route uitgestippeld en werden al snel gevolgd door meerdere deelnemers die kozen voor de zgn. asfaltroute. In hun enthousiasme liepen ze in Zuid Marokko (Westelijke Sahara) een dag voor op de rest van de groep. Daardoor kwam de Marokkaanse veiligheidsdiensten bij de organisatie aankloppen, op een verzamelplaats, met de vraag waarom de als Convoi Humanitair, aangemelde groep niet compleet was. Het registratie fichesysteem blijkt toch serieus gebruikt te worden door de autoriteiten als de Challenge door het land trekt.

Bij de laatste verzamelplaats was de groep weer compleet en konden we naar de grenspost van Mauritanië. Voor we grens met Mauritanië passeerden moesten er nog van alle auto- en motorpapieren kopietjes gemaakt worden voor het afsluiten van de verzekering. Dat werd vlot afgehandeld bij een lokale kopieshop. Aan de grens moesten de visa geregeld worden compleet met foto’s en vingerafdrukken, een zeer tijdrovende formaliteit. De laatste teams konden de grens pas laat in de avond passeren met hun visum op zak. 

 IMG 4259

swinkelsOngeval in Sahara.

In de Sahara werd de groep geconfronteerd met een buiteling van een deelnemende motorrijder. Teamlid Swinkels goes to Banjul 1 (2141) geraakte met het voorwiel van zijn motor in een kuil waardoor hij van de motor gelanceerd werd. Gevolg, een sleutelbeen breuk en een totaal vernielde motor. De gealarmeerde ambulance was snel ter plaatse en in het hospitaal van Nouakchott werd zijn schouder gefixeerd waarna de onfortuinlijke deelnemer zijn reis verder kon zetten in de auto van een ander team. De motor werd achter de auto van team Kalidoe 1 (2118) meegezeuld tot de grens van Senegal. Daar kon het wrak achtergelaten worden bij de douane en werd het uit het paspoort van de berijder verwijderd om importheffingen te vermijden.

Op donderdag 25 oktober bereikte de groep de finishplaats in Banjul. De groep kon in twee shifts op de ferry dus moest de eerste groep geduldig wachten in een van de zijstraten van Banjul om gezamenlijk te finishen bij de Arch in Banjul. Daar wachtte de Challengers een warm welkom door familie, vrienden en kennissen die in groten getale in waren komen invliegen om hun helden te verwelkomen. Met toespraken van mensen van o.a. het Ministerie van Plattelandsontwikkeling en het lied dat door de speakers van de Arch schalde van Andre Hazes, Bloed Zweet en Tranen, zorgde dit voor kippenvelmomenten en een unieke ervaring voor alle aanwezigen. Daarna ging de groep naar de verzamelplaats Hotel Lemon Creek in Kololi. Ook daar werden de Challengers feestelijk onthaald door traditionele dansers en een welkomst drank. S ’avonds werden de certificaten van deelname uitgereikt tijdens een door de organisatie aangeboden welkomst buffet.

Veiling voertuigen.

De zondag die hierop volgde werden de voertuigen geshowd bij het voetbalstadion in Bakau. Daar werden ze allemaal verkocht aan de hoogstbiedende kopers. De reclamecampagne voor de veiling had zijn uitwerking niet gemist. Er was een overweldigende belangstelling. En het allerbelangrijkste was dat er enorme bedragen geboden werden voor de voertuigen. Een opsteker voor de projecten waarvoor gereden werd.

Deze Challenge werd overschaduwd door het bericht dat een van de ingeschreven deelnemers, Gerrit van Ramshorst, wegens een zeer ernstige ziekte afgemeld werd als deelnemer. Hij overleed kort daarna en is op de dag van de start van de Challenge naar zijn laatste rustplaats gebracht. Onderweg werd er tijdens een ingetogen bijeenkomst van de deelnemers stil gestaan bij het overlijden van Gert. Dat was bij het Lac Rose in Senegal op het eindpunt van de favoriete piste die Gert eerder aflegde als deelnemer aan de Challenge. Er werd een wensballon opgelaten als eerbetoon aan deze sympathieke man. Zijn echtgenote zorgde ervoor dat de ingezamelde sponsorfondsen en de opbrengst van zijn auto naar het door hen gekozen project gingen. Zij hadden weer gekozen voor het Sotokoi Nursery schoolproject waar ze in 2016 ook al voor hadden gereden. De Sotokoi Nursery school in Sotokoi ontving van zijn echtgenote Liesbeth, 4500 euro en de Lionsclub Barneveld deed de toezegging 1500 euro over te maken naar dit project.

De Booloo Defar school in Toubacouta Senegal, het project van Willy Movaert uit Weelde, kreeg nog een verassende donatie van team Zijtaart on Tour (1915) die met de Challenge van 2016 wegens motorpech af moesten haken. De familie Dortmans maakte onlangs 100 euro over naar deze school.

De Challengers in Toubacouta

Veilingopbrengsten.

Tijdens een meeting eind december in Banjul van het Departement van Plattelandsontwikkeling (DCD Department of Community Development), de samenwerkingspartner van Helping Hands vzw werden de veilingopbrengsten overgedragen aan de hiervoor uitgenodigde projectvertegenwoordigers.
De opbrengsten van de geveilde voertuigen ging naar de volgende projecten:

IMG 4307

Skill Center in Kerr Ardo ontving 191250 GMD (3415 euro netto) van de Hyundai van team Narrus (2101) Het team van Cor de Bresser en zijn pleegzoon Bernard Armakye uit Poppel. Tevens doneerde dit team hier hun onderweg gebruikte stretchers en een paar pakken met beademing spullen voor de medische post.
Heel bijzonder is dat Bernard zelf na thuiskomst een foto presentatie van de reis had georganiseerd in het verzorgingshuis in OLV. Der Kempen in Ravels waar hij als vrijwilliger werkzaam is. Op die manier verantwoordde hij zijn afwezigheid van de weken dat hij naar Gambia reisde met zijn pleegvader hetgeen door de bewoners enorm gewaardeerd werd.

Het waterproject in Genieri ontving 309400 GMD (5525 Euro netto) van de veilingopbrengsten. Hiervan was 157.000 GMD (2800 euro ) afkomstig van de veilingopbrengst van team Aqua Munda (2113), de Jeep Cherokee van Ronny Jacobs uit Ravels en Dis Van Den Eynde uit Turnhout.

IMG 1159 

De Woonvoorziening Gehandicapten Kalidoe in Kololi ontving uit de veilingopbrengsten in totaal 1.268.200 GMD (22.646 Euro netto ) Daarnaast werden aan donaties 9571 euro opgehaald door sponsors.
Tevens ontving dit project de Mercedes rolstoelbus van team Nuenen dwers noar Banjul (2151)

Het Brufut Health Center in Brufut zal voor de bouw van een kraamcenter uit de veilingopbrengsten in totaal 1.531.150 GMD (27.000 Euro netto) ontvangen.
Team Kempische Sandmeulen (2103) doneerden 2.940 euro aan ingezamelde fondsen voor dit project. Team Breugel (2115) maakte 8511,20 Euro over op de rekening van de Nederlandse stichting Brufut Kraamcenter.

De bouw van een Basisschool in Farato kan gerealiseerd worden dank zij de veilingopbrengsten ) van in totaal 1.135.600 GMD (20.278 Euro netto.

De Gambian Horse and Donkey trust in Sambel Kunda: De veilingopbrengst 354450 GMD ( 6329 Euro netto) Team The Vets (2106) 160.000 GMD en hebben naast de auto nog 2745 Euro extra overgemaakt.
De Medische Post in Jambour ontving 318.750 GMD uit de veilingopbrengst van twee teams.
Het Stevoort school project in Jammeh Kunda ontving 797.300 GMD (14.237 Euro netto). Team Bleu II heeft nog een som overgemaakt van 3525 Euro aan het project Stevoort Nursery School.

Het bouwen van een basisschool in Farato kan van start gaan dankzij de veilingopbrengsten In totaal ontvangt dit project onder de naam Kans voor Gambia 1.135600 GMD (20278 Euro) netto.

De Lower Basic School in Tujering kan de rehabilitatie van een klaslokaal verwezenlijken met de opbrengst van team J&G goes South (2135) 235.000 GMD bruto.

Het trainingscenter voor de jeugd in Mansakunko ontving 27000 GMD uit de veilingopbrengst van team Swinkels goes to Banjul 2 (2142) Het andere team dat voor dit project reed, Swinkels goes to Banjul 1 (2141) is onderweg uitgevallen door een ongeval waarbij de motor total loss geraakte.

Het voedselprogramma van de Lower Basic School in Aljamdu ontving 259.250 GMD (4629 Euro netto) uit de veiling opbrengst van team Jump Engineering (2149 )

Het Hospitaal in Farafenni ontving de Mercedes ambulance welke geschonken werd door Helping Hands vzw de organisator van de Antwerpen Banjul Challenge. Deze ambulance werd aangekocht van het Rode Kruis Ravels die daar jarenlang dienstdeed en overbodig was geworden.

 IMG 1194

De ambulance werd naar Gambia gereden door team 1-1-2 (2150) Dit team deed een enorme inspanning voor dit ziekenhuis om de wensen van dit ziekenhuis in vervulling te laten gaan.

Ze verzamelden maar liefst 45 bananendozen vol met medische spullen en losse spullen zoals rollators ter waarde van 6000 Euro, die ook vervoerd werden door team Nuenen dwers noar Banjul (2151) die daarmee nog de nodige sores had met de Marokkaanse douane.
Ze hebben zelfs nog 1000 euro in kas om verdere wensen in vervulling te laten gaan voor dit ziekenhuis.
De ambulance werd vanaf het kruispunt in Farafenni geëscorteerd met luide sirenes door alle ambulances uit de omgeving. In de kantine van het ziekenhuis werden de twee teams in de bloemetjes gezet voor hun inzet, gadegeslagen door een groot aantal genodigde hoogwaardigheidsbekleders uit de regio.

IMG 0903 IMG 4330  MG 4333 1Totaalopbrengst Challenge.

Samengevat leverde deze Challenge 114.933,- Euro netto op van de verkoop voertuigen op de veiling en er werd in totaal 49.962 Euro aan extra donaties overgemaakt naar de verschillende projecten in Gambia.
Hetgeen in totaal komt op 164.895,- Euro aan projectsteun door de oktober 2018 Challenge.Hierbij zijn de donaties in natura niet meegerekend, een mooie opsteker voor de mensen in Gambia.

De volgende Challenge gaat van start op zaterdag 5 oktober 2019 vanaf de parking van de Buga Garage in Wijnegem. De eerste teams hebben zich al aangemeld voor deze rit.

De Informatieavond voor de volgende Challenge wordt gehouden op Zaterdag 23 februari 2019 om 20 uur in café Vijverzicht op het terrein van Verblijfspark Tuderheyde in Poppel,
Waypoints: N 51.26.950 E 0005.05.117

  MG 3798 1

IMG 3947 1