• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
zaterdag 20 juli 2019

ravels loopcriterium

De Ravelse Joggingclub organiseert al vele jaren met groot succes de Ravelse Zomermarathon.
Om nog meer mensen aan het sporten te krijgen veranderen ze nu de naam in Ravels Loopcriterium, iedereen met een sportieve instelling kan hieraan deelnemen, je hoeft helemaal geen marathon te kunnen lopen.
 

Naamsverandering.

Omdat er nogal wat vrees was dat de naam Zomermarathon misschien de recreatieve gelegenheidslopers teveel zou afschrikken heeft men beslist om de naam te veranderen naar Loopcriterium. 
In feite verandert er weinig of niks, er was in het verleden ook geen marathon in de vele edities die we bij Rawepo al mochten volgen. De club hoopt wel meer sportieve mensen aan elke start te kunnen krijgen, lopen zit in de lift in heel de wereld en ook in Vlaanderen is dat het geval.
 
Indien u eens wil zien hoeveel mensen al ooit hebben meegelopen hebben we enkele duizenden foto's nog steeds online staan vanaf het begin van RAWEPO in onze mediatheek : RAVELSE STRATENLOPEN , daar kan u 53 fotoalbums vinden vanaf onze eerste reportage in 2008 over de stratenloop Dwars door Weelde.
 

Fotobloemlezing van bijna 10 jaar Ravelse Zomermarathon door Rawepo.

De foto's zijn lukraak door elkaar gezet, het is aan jullie om te achterhalen waar en wanneer deze zijn genomen  :-).
 
1F9A688014 08 15 1919800101 pierenloop 0691F35A0329F35A3806IMG 0828IMG 1506IMG 1855IMG 2584IMG 2691IMG 3145IMG 4115IMG 4203IMG 4382IMG 5781IMG 5837IMG 5909IMG 9766Pierenloop Ravels 007Stratenloop Kermis St Michiel 005Stratenloop Kermis St Michiel 132Stratenloop Kermis St Michiel Weelde 007Stratenloop Weeldestraat 139
 

Registreren op de site van de Ravelse Joggingclub.  

Diegenen met koudwatervrees die denken dat ze dat niet gaan kunnen zullen we vlug geruststellen. In enkele maanden kan je op een rustig tempo elke korte afstand aan die op de Ravelse Stratenlopen en andere wedstrijden worden gehouden.
Een goed begin en motivatie is een registratie om de site van de Ravelse Joggingclub. Via deze registratiepagina kan je jezelf geheel gratis registreren en kan je morgen beginnen aan de voorbereiding van je eerste wedstrijd. Er zitten er 6 in het Ravels Loopcriterium 2017.
 

KALENDER 2017 Ravels Loopcriterium

 Bij onderstaande kalender worden enkel de langste afstanden opgegeven, er zijn telkens ook andere, kortere afstanden mogelijk.

07/04/2017 : 12e Lentejogging Kfc Flandria 10,5 km

09/06/2017 : 16e stratenloop Weelde 12,6 km

11/08/2017 : 9e Halve Marathon Poppel 21,1 km

02/09/2017 : 26e Pierenloop Ravels 16,1 km

22/09/2017 : 32e Dwars Door Weelde 10km

07/10/2017 : 2e Gilseindse Herfstjogging 12 km

 
U kan het algemeen reglement hier raadplegen : http://www.ravelsejoggingclub.be/regrzmarathon.html
 

Waarom zou ik willen gaan lopen… daar wordt je zo moe van…

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om te gaan hardlopen, hieronder sommen we 10 redenen op waarom ook jij aan hardlopen kan beginnen…. Leeftijd speelt immers geen rol als je het verstandig aanpakt.
 

1. Afvallen door hardlopen

Als je wilt afvallen is hardlopen uitermate effectief. Met hardlopen verbrand je meer dan 800 calorieën per uur. Wanneer je wilt afvallen door hardlopen moet je vooral goed op je hartslag letten. Wanneer je hartslag namelijk verhoogd, maar niet te hoog, dan gaat je lichaam over op de ideale vetverbranding. De ideale manier om aan vetverbranding te doen is dus niet al te snel lopen....

2. Hardlopen voor geluk

Intensieve lichamelijke activiteit zoals hardlopen zorgt voor de aanmaak van endorfine; ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat wil niet zeggen dat hardlopen automatisch zorgt voor geluk - daar is meer voor nodig - maar het draagt zeer zeker bij aan een gelukkig gevoel. Daarnaast zorgt hardlopen voor een kleinere kans op depressies en angststoornissen, en het helpt je om je beter te wapenen tegen stress.

Volgens wetenschappers heeft hardlopen een verslavende werking. Je lichaam gaat verlangen naar de endorfine, serotonine en dopamine die vrijkomen tijdens het lopen. In dit geval is het een positieve verslaving. Het zorgt ervoor dat het hardlopen een plezierige activiteit wordt.

3. Rennen voor de gezelligheid en voldoening

Hardlopen kan ook heel gezellig zijn wanneer je het met anderen doet. Tegelijkertijd kan het je een goed gevoel geven wanneer je je rondje gelopen hebt. Met hardlopen zet je een heel tastbare prestatie neer, waar je trots op kunt zijn.

Wanneer je alleen loopt ervaar je misschien minder gezelligheid, maar dan is hardlopen misschien wel de uitgelezen activiteit om tot jezelf te komen. En als je bijvoorbeeld door het bos of in de duinen loopt, geeft het je de kans om te genieten van de natuur.

4. Hardlopen: goed voor het hart

Hardlopen is goed voor je hart. Regelmatig rennen of joggen zorgt voor een lagere bloeddruk, een lagere hartslag (ook in rust), een lager cholesterol en minder kans op diabetes.

Er wordt nogal eens beweerd dat hardlopen juist slecht voor je is, omdat het de kans op een hartaanval vergroot. Onderzoek toont inderdaad aan dat de kans op een hartaanval groter is tijdens het lopen. Echter is dit verschil zo klein dat het bijna verwaarloosd is.

5. Rennen voor een betere ademhaling

Met hardlopen train je ook je longen. Door regelmatig te rennen neemt je longcapaciteit toe, waardoor je dieper in kunt ademen. Dit zorgt voor een efficiëntere ademhaling, wat er onder andere toe leidt dat je minder snel moe wordt.

6. Joggen of rennen voor een betere conditie

Hardlopen zorgt ook voor een betere algehele conditie. Je hart, longen en spieren raken beter ingesteld op langdurige inspanning. Die conditie komt je niet alleen van pas bij hardlopen en andere sporten; ook andere activiteiten kun je langer volhouden. Dat komt heel goed uit wanneer je fysiek zware arbeid moet verrichten.

7. Hardlopen voor de aanmaak van serotonine

Hardlopen zorgt voor extra aanmaak van serotonine in je lijf. Dat is een neurotransmitter (een stof die signalen overdraagt tussen zenuwcellen) die veel positieve effecten teweeg brengt.

Onder andere de volgende effecten zal u binnen korte periode zelf kunnen ervaren: 

 

  • Meer zelfvertrouwen
  • Een betere, diepere slaap
  • Een hogere productiviteit
  • Een betere stemming
  • Een hogere seksuele activiteit en meer zin in seks

 

8. Hardlopen verkleint de kans op artritis

Van hardlopen wordt vaak beweerd dat het een belasting is voor je enkels, knieën en andere gewrichten. Dat klopt, maar tegelijkertijd zorgt het voor een kleinere kans op artritis (gewrichtsontstekingen). Dat blijkt uit vele wetenschappelijk ondersteunde onderzoeken in het verleden.

9. Rennen goed voor je denkvermogen

Hardlopen zorgt voor de aanmaak van nieuwe hersencellen in de hippocampus. Daarmee heeft hardlopen een positieve uitwerking op je geheugen en het vermogen om te leren. Ook scoren hardlopers gemiddeld beter op verstandelijke tests. Daarbij is het wel belangrijk dat je in beweging blijft. Als je stopt met hardlopen verdwijnen na enkele maanden de voordelen ten opzichte van niet-lopers.

10. Hardlopen gaat veroudering tegen

Regelmatig rennen of joggen vertraagt ook het verouderingsproces. Vanaf je 30e worden je botten brozer. Met hardlopen zorg je dat dit proces langzamer verloopt en blijven je botten langer gezond. Ook je spieren worden door hardlopen minder snel afgebroken als je ouder wordt. 

 

Ikzelf, ondertussen ook al 63 lentes,  ben alvast gewonnen voor het nieuwe initiatief en ben volop beginnen met mijn training om op de eerste wedstrijd helemaal fit en afgetraind aan de start te staan, hopelijk met vele anderen.

Kaart Processierupsen