• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
maandag 13 juli 2020
NIEUWTJES

beleidsplan startvergadering1

We zeggen het eerlijk, de verwachtingen waren niet hoog gespannen….

Maar de opkomst op de startvergadering van het nieuwe Ravelse Ruimtelijk Beleidsplan overtrof de verwachtingen, niet alleen bij ons….

beleidsplan startvergadering2

Ook de gemeentelijke functionarissen die we spraken waren aangenaam verrast door de grote opkomst voor deze eerste vergadering. Er was al wel een vermoeden dat het druk kon gaan worden hoorden we in de coulissen, want er hadden zo’n 50 mensen vooraf ingeschreven, een mooi aantal geëngageerden die de politiek van dichterbij volgen dachten we zo.

Toen we echter kwamen aanrijden, net voor half acht stond de parking van de Brouwerij achteraan bijna vol. Er waren bijna 150 mensen die kwamen luisteren naar deze eerste uiteenzetting die de toekomst van onze grote gemeente moet gaan bepalen, een gemeente met niet minder dan vijf kernen langs belangrijke verkeersaders in de Noorderkempen. De meesten zijn min of meer slapende, ouderwets ogende dorpskernen, gelegen in landbouwgebied…. Geen gemakkelijke opdracht.

beleidsplan startvergadering9

Aftrap

beleidsplan startvergadering7Deze eerste startvergadering was bedoeld als kennismaking voor het opstellen van het nieuwe ruimtelijke beleidsplan, een traject dat zo’n 2 jaar zal gaan duren.

Ravels is één van de allereerste gemeenten die werk maakt van zo’n plan. Het is niet wettelijk bepaald dat de bewoners mee moeten bepalen hoe het beleidsplan er uit moet gaan zien, maar onze bestuurders hebben het opportuun geacht om  in het volledige voorbereidingstraject de burger te raadplegen. 

beleidsplan startvergadering8

Na de eerste formele verwelkoming van de burgemeester die verheugd was over de opkomst van zoveel Ravelse inwoners die begaan lijken te zijn met de toekomst van de gemeente, was het de beurt aan de mensen van het adviesbureau NQN51 bvba om iedereen te informeren wat er verwacht werd van de aanwezigen, want die moesten allemaal gaan participeren in het  onderzoeksproces.

Daarvoor waren enkele workstations opgezet waar men bepaalde vragen moest beantwoorden. Zo kon je bijvoorbeeld een speldje prikken op de locatie van je woonplaats, of waar het mooiste plekje uit onze gemeente te vinden is. Tegelijkertijd was op elk workstation een zogenaamd “shout-it-out” bord geplaats waar je nu eens vierkant je gedacht kon neerschrijven over wat je vond van bepaalde zaken.

beleidsplan startvergadering5

De moodboards, speldjes, foto’s en stickers vlogen weldra in het rond en een uurtje later had iedereen zijn hart gelucht en waren de borden volgeplakt, vol kleurige speldjes gestoken of kleine dorpskaartjes ingekleurd met gewenste woonkernen en recreatiegebieden.

Met alle resultaten gaan de mensen van het studiebureau nu naar de eerste ontwerpfase. Die zal erin bestaan dat iedereen die zijn naam heeft achtergelaten kan worden gecontacteerd om verder mee te denken over specifieke zaken. Dit alles is opgenomen in een tijdlijn met vier fasen. Het uiteindelijke   doel van deze oefening is het voorstellen van het definitieve beleidsplan tegen april 2022.

Als u meer wil weten over het verloop en de ontwikkelingen van deze besluitvorming kan u natuurlijk Rawepo blijven volgen,  maar u kan alles van nabij volgen op deze website : https://beleidsplanruimteravels.com/

 beleidsplan startvergadering3

beleidsplan startvergadering4