• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
woensdag 28 juli 2021

testcentrum WD

Vertrek je binnenkort op vakantie en heb je een PCR-test nodig of uw vaccinatiecertificaat?

Voor een test moet u zich aanmelden via onderstaande gegevens, later kan u daar dan ook terecht voor uw negatief certificaat. of uw vaccinatiecertificaat. 

Hoe maak ik een afspraak voor een PCR test? 

Vanaf 28 juni kan je zelf online een code genereren via de website mijngezondheid.be.. De testcode blijft 10 dagen geldig. Iedere inwoner krijgt 2 gratis PCR-testen als je voldoet aan de voorwaarden. Met deze testcode begeef je je naar een testcentrum naar keuze. Het testcentrum van Weelde is vrij toegankelijk tijdens de openingsuren. 

Geen code ?

Als u geen code heeft of uw gratis codes zijn opgebruikt kost een PCR test  € 47,50. 

Tetscentrum Weelde Depot, Geeneinde 54, 2381 Ravels

Vanaf 28 juni 2021 is het testcentrum van Weelde op weekdagen geopend van 16.00 tot 18.00 uur en tijdens het weekend van 11.00 tot 13.00 uur. Je kan hier zonder afspraak terecht.

Het testcentrum In Turnhout (campus Blairon) werkt op afspraak.

Ga naar mijngezondheid.be voor uw code.

 testresultaatviamijngezondheid

Aanmeldopties

Om jezelf te ligitimeren moet u zich aanmelden bij de overheid via de volgende mogelijkheden:

aanmelden overheid 

Wat heb ik nodig om mij aan te melden met mijn identiteitskaart?

Computer met kaartlezer en identiteitskaart

Om u aan te melden met uw eID, hebt u volgende zaken nodig:

  • Uw eID kaart. Steek uw eID altijd in de kaartlezer voor u naar het online loket gaat.
  • Uw pincode. Dit is een code van 4 cijfers.
  • De juiste software om uw eID te gebruiken: De software ‘eID Software((opent in nieuw venster))’ kunt u gratis downloaden.
  • Een kaartlezer:
    • Ingebouwde kaartlezer: Sommige computers en toetsenborden hebben een ingebouwde kaartlezer.
    • Aparte kaartlezer: Een aparte kaartlezer kunt u eenvoudig via een kabel met uw pc verbinden.

itsmeAanmelden via itsme

Behalve de overheid kunnen ook andere partijen digitale sleutels aanbieden waarmee u zich kunt aanmelden op online overheidstoepassingen. Momenteel biedt Belgian Mobile id((opent in nieuw venster)), een consortium van grootbanken en netwerkoperatoren in België, zo'n digitale sleutel aan: itsme((opent in nieuw venster)).

Wat is itsme?

itsme® is een app op uw smartphone waarmee u uw identiteit kunt aantonen en transacties kunt bevestigen.

Wat hebt u nodig?

U hebt nodig:

  • een smartphone
  • uw bankkaart of uw eID (een kredietkaart zoals VISA of Mastercard kunt u hiervoor niet gebruiken)
  • een kaartlezer/bankkaartlezer
  • 18 jaar of ouder zijn

Hoe activeer ik itsme?

Om itsme te activeren, moet u:

  • eerst de app itsme downloaden op uw smartphone in de App Store of Google Play
  • eenmalig uw identiteitsgegevens koppelen aan uw itsme®-account via uw bankkaart of uw eID.
    • met bankkaart:
      • Download de app op uw gsm
      • Geef uw gsm-nummer in
      • Kies uw bank om uw itsme aan te maken: Belfius - BNP Paribas Fortis - CBC - Fintro - Hello Bank! - ING - KBC - KBC-Brussels
      • Volg de stappen in uw bankapp of website; hiervoor heeft u uw bankkaart, kaartlezer en pincode nodig.
      • U ontvangt een controlecode via sms. Geef deze in uw app in.
      • Kies uw 5-cijferige Itsme-code en bevestig
    • met eID:
      • Download de app op uw gsm
      • Maak een identificatietoken aan via de website (telefoonnummer en e-mailadres ingeven)
      • Connecteer uw kaartlezer en steek uw eID in
      • Geef uw pincode in
      • U ontvangt een identificatiecode; geef die in de app in
      • Daarna ontvangt u per sms een controlecode, die u in de app ingeeft
      • Kies 5-cijferige Itsme-code en bevestig

Volg het stappenplan((opent in nieuw venster)) op itsme.be.

Aanmelden via itsme

Als uw itsme®-account is geactiveerd, kunt u zich aanmelden op online overheidsdiensten:

  • klik op de optie Aanmelden via itsme
  • identificeer uzelf door uw GSM-nummer in te geven en klik op 'Versturen'
  • open de itsme®-app op uw smartphone, selecteer de melding 'Ik log in op de online overheid' op uw gsm en bevestig met uw itsme®-code of met uw vingerafdruk
  • u hebt nu toegang tot de online overheidsdienst.

Downloads

♦    20210614 online afspraken maken vakantietest.pdf 1018,8 Kb

 ♦   A4_interactievePDF_certificaten_PCRtesten_HWP_2.pdf 206 Kb

Waar vind ik het resultaat van mijn test?

  • Van zodra je resultaat bekend is, kan je het raadplegen op www.mijngezondheid.be . Meld je aan en kies voor de rubriek Covid-19. Klik vervolgens op Uitslag van mijn COVID-test of op een van de links die eronder verschijnen.
  • In sommige gevallen kan je het resultaat van je test via SMS ontvangen. Dit gebeurt op een veilige manier.
  • Als je de app coronalert  of covidsafe gebruikt en je hebt een 16 of 17-cijferige code gekregen en doorgegeven bij je test, dan krijg je het resultaat ook in de app.
  • Heb je geen toegang tot www.mijngezondheid.be of heb je de coronalert-app niet (geen identiteitskaart, geen computer of smartphone), dan kan je contact opnemen met je huisarts voor het resultaat van je test.

 

Waar kan ik mijn Coronacertificaten aanvragen?

COVID-certificaat

Het COVID-certificaat, ook wel het EU Digitaal COVID-19 certificaat genoemd, moet reizen binnen de Europese Unie vanaf 1 juli 2021 opnieuw makkelijker maken.

Voorwaarden

Wanneer krijg ik een COVID-certificaat?

Er zijn 3 types certificaten:

  1. een vaccinatiecertificaat : U ontvangt een vaccinatiecertificaat voor elke prik tegen het coronavirus. Elk certificaat vermeldt het type vaccin en om de hoeveelste prik het gaat. De meeste EU-landen zullen ALLEEN een certificaat van VOLLEDIGE vaccinatie aanvaarden. Meestal zullen landen dit certificaat ook pas aanvaarden vanaf een bepaalde wachtperiode na de dag van de volledige vaccinatie, omdat dan pas de bescherming optimaal is.
  2. een testcertificaat van een PCR-test (geen sneltest of zelftest) met een negatief resultaat. Dit certificaat moet zeer recent voor het vertrek naar het buitenland zijn aangemaakt. Ook de termijn van geldigheid van dit certificaat kan per land afwijken.
  3. een herstelcertificaat voor mensen die hersteld zijn van COVID-19 na een positieve COVID-test. De geldigheid van dit certificaat zal in de meeste landen 180 dagen zijn.

De geldigheidsduur van het certificaat is afhankelijk van het type certificaat en van de specifieke regels in het EU-land waar u het wilt gebruiken.

Vanaf wanneer en waar kan ik het gebruiken?

Het COVID-certificaat zou volgens afspraak vanaf 1 juli 2021 bruikbaar worden in alle EU-lidstaten. In België zijn de certificaten beschikbaar sinds 16 juni.

U doet er goed aan de regels van het land van bestemming voor vertrek na te kijken. U vindt reisadvies op de Europese website Reopen((opent in nieuw venster)) of het reisadvies op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken((opent in nieuw venster)). Er zijn per land nog afwijkende regels mogelijk. De Europese Commissie stelt voor om binnen de EU volgende regels uniform te hanteren, maar een absolute verplichting voor lidstaten is dit dus niet:

  • Volledig gevaccineerde personen met een vaccinatiecertificaat, krijgen 14 dagen nadat de laatste dosis is toegediend, vrijstelling van verplichte tests of quarantaine bij reizen binnen de EU.
  • Ook herstelde personen die 1 dosis hebben gekregen van een vaccin dat normaal in 2 doses wordt toegediend, zouden als volledig gevaccineerd beschouwd moeten worden. U zou dus een herstelcertificaat en vaccinatiecertificaat kunnen combineren om dit aan te tonen.
  • Om de eenheid van het gezin te waarborgen, moeten minderjarigen die met hun ouders reizen, van quarantaine worden vrijgesteld als hun ouders niet in quarantaine hoeven te gaan, bv. omdat zij zijn gevaccineerd. Kinderen jonger dan zes jaar moeten ook worden vrijgesteld van reisgerelateerde tests.
  • De Europese Commissie stelt een standaardgeldigheidsperiode voor tests voor van 72 uur voor PCR-tests.
  • Bij lokale uitbraken of varianten die opduiken kunnen landen toch ook steeds nog extra regels opleggen.

Reisadvies((opent in nieuw venster)) naar landen buiten de EU vindt u op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken.

Wat bij terugkeer na mijn vakantie?

Vanaf 1 juli gelden onderstaande regels:

  • Aan het gebruik van het Passenger Location Form((opent in nieuw venster)) verandert er ook na 1 juli niets.
  • Terugkeer uit groene of oranje zone: geen verplichting tot quarantaine of test. De status van een zone kan tijdens uw verblijf steeds wijzigen!
  • Terugkeer uit rode zone:

o    Wie beschikt over een digitaal COVID-certificaat (vaccinatiecertificaat met volledig vaccinatie (+ 2 weken), testcertificaat met recente negatieve PCR-test (< 72 uur) of herstelcertificaat) hoeft niet in quarantaine.

o    Wie zich bij aankomst onmiddellijk laat testen (dag 1 of dag 2), hoeft niet in quarantaine. Voor personen vanaf 12 jaar wordt een negatieve PCR-test gevraagd. Kinderen onder de 12 jaar zijn vrijgesteld van testverplichting.

  • Terugkeer uit zone met heel hoog risico (‘variants of concern’):

o    Verplichte quarantaine van 10 dagen met PCR-test op dag 1 en dag 7.

o    Deze verplichting geldt ook voor personen die volledig gevaccineerd zijn of in het land zelf al een negatieve test hebben afgelegd. Het gaat immers om gevaarlijke virusvarianten die niet binnen Europa verspreid mogen worden.

Meer informatie over reizen en verplaatsen tijdens coronatijd((opent in nieuw venster)) vindt u ook op de website van de federale overheid.

Procedure

Hoe aanvragen?

Een COVID-certificaat

  • is digitaal opvraagbaar via de CovidSafeBE-app (mobiele app) en op websites zoals Mijn Burgerprofiel((opent in nieuw venster))mijngezondheid.be((opent in nieuw venster)) of MyHealthViewer. Om certificaten digitaal op te vragen heeft u ofwel uw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (bijvoorbeeld itsme).
    Personen zonder Belgische eID maar met BIS-nummer kunnen ook hun digitale sleutels activeren en aanmelden. Ook aanmelden via eIDAS (nieuwe Europese aanmeldmethode) is mogelijk voor personen zonder Belgische eID waarvan het thuisland aangesloten is bij eIDAS (momenteel gaat het over Tsjechië, Duitsland, Estland, Spanje, Kroatië, Italië, Luxemburg, Letland, Portugal en Slowakijke).
  • voor vaccinatie kunt u op vraag per post toegestuurd krijgen. U moet dan wel rekening houden met een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. U contacteert hiervoor de Helpdesk van de regio waar u gevaccineerd werd:

o    Vlaanderen: 078 78 78 50 (9 tot 19u op weekdagen) (internationale oproepen: +32 78 78 78 50). Alle types certificaten kunnen door de Helpdesk ook verstuurd worden naar uw eBox, deze moet dan wel geactiveerd zijn.

o    Brussel: 02 214 19 19 (9u tot 17u30 op weekdagen en van 10-17u30 in het weekend)

o    Duitstalige Gemeenschap: 0800 23 032 (9u tot 17u op weekdagen)

o    Franse Gemeenschap (Wallonië): 071 31 34 93 (9u tot 19u van maandag tot zaterdag)

Zorg dat u tijdens uw reis naar het buitenland uw certificaat bij de hand hebt, niet alleen online, maar ook gedownload/offline op uw smartphone of tablet bijvoorbeeld. Of zorg voor een geprinte of papieren versie als back-up. Zo heeft u geen probleem als u onderweg geen internetverbinding heeft.

Welke gegevens?

De structuur van een certificaat is een Europese afspraak. Op het certificaat staan gegevens zoals naam, geboortedatum, datum van afgifte, informatie over de vaccinatie, de coronatest of het herstel van COVID-19, en een unieke identificatiecode (QR-code). De EU-lidstaten scannen deze code en kunnen zo nakijken of het certificaat correct en geldig is. Het certificaat is opgemaakt in het Engels en in de 3 landstalen (Nederlands, Frans en Duits).

Het gaat om een beperkt aantal gegevens die absoluut noodzakelijk zijn. De bezochte landen mogen die gegevens niet bewaren. Om te controleren of het certificaat echt en nog geldig is, wordt nagegaan wie het heeft afgegeven en ondertekend. Alle gezondheidsgegevens blijven in het land waar het certificaat is uitgegeven.

Bedrag

Het COVID-certificaat is gratis. Er is wel een kost verbonden aan de test die aan het testcertificaat vooraf gaat. Deze test kost gemiddeld 46,81 euro indien u ingeschreven bent bij een Belgische verzekeringsinstelling.

Kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar en volwassenen die nog niet de kans hebben gekregen om zich volledig te laten vaccineren, kunnen tijdens de maanden juli, augustus en september 2 keer gratis getest worden. Er kunnen hiervoor gratis PCR-testcodes aangevraagd worden. ((opent in nieuw venster))

Veelgestelde vragen

Hoe kan er voor kinderen een certificaat opgevraagd worden?

Hoe komen jullie aan de gegevens voor het certificaat? Worden die data bijgehouden? Hoe wordt mijn privacy gegarandeerd?

Persoonlijke gegevens op het certificaat

Wat als ik in het buitenland gevaccineerd werd of daarvoor in aanmerking kom?

Een 2e prik in België ontvangen als u al een 1e prik in het buitenland kreeg

Personen die in België verblijven en die in het buitenland een 1e dosis ontvingen van een vaccin dat ook in België wordt toegediend, hebben de mogelijkheid om in België een 2e dosis te ontvangen.

  • U moet als eerste stap de 1e dosis (toegediend in het buitenland) laten registreren door de huisarts in de centrale vaccinatiedatabank.
  • Moet de 2e dosis toegediend worden vóór 30/06? 2 dagen na de registratie door de huisarts kunt u contact opnemen met het vaccinatiecentrum met de vraag om ingepland te worden voor uw 2e dosis. De mogelijkheden zijn afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins en het aantal aanvragen. Indien het centrum geen mogelijkheid kan bieden op korte termijn, zal u verwezen worden de inhaalvaccinatie eind augustus.
  • Moet de 2e dosis toegediend worden na 30/06? U zal gevaccineerd worden op het moment van de inhaalvaccinatie eind augustus.
  • Voor de inhaalvaccinatie eind augustus zal u zich kunnen aanmelden via een webapplicatie (nog in ontwikkeling).

Personen die in België verblijven en die in het buitenland een 1e dosis ontvingen van een vaccin dat niet in België wordt toegediend (vb. Sputnik V of Sinovac), kunnen momenteel niet gevaccineerd worden in België. Hun vaccinatie zal herbekeken worden tegen eind augustus met het oog op een nieuw vaccinatieschema (2 dosissen).

Een COVID-certificaat ontvangen als u (deels) in het buitenland werd gevaccineerd

Ontving u een vaccin buiten België?

U kunt sinds begin juli 2021 ook een vaccinatiecertificaat krijgen wanneer u aan volgende 3 voorwaarden voldoet en uw buitenlandse vaccinatie laat registreren door uw zorgverlener:

  1. u bent gevaccineerd bent met een vaccin dat goedgekeurd is door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA)((opent in nieuw venster)) of u bent gevaccineerd met Covishield-vaccin
  2. u heeft

o    OFWEL de Belgische nationaliteit

o    OFWEL uw hoofdverblijfplaats in België

o    OF u bent de partner of het kind van iemand met de Belgische nationaliteit

o    OF u bent de partner of het kind van een persoon met hoofdverblijfplaats in België

o    OF u werkt of studeert in België

  1. u kunt een betrouwbaar bewijs van uw buitenlandse vaccinatie voorleggen (een bewijs van elke afzonderlijke prik is noodzakelijk) met vermelding van het gebruikte vaccin, de toegediende dosis en de datum van vaccinatie.

Het land (binnen of buiten de EU) waar u de vaccinatie hebt ontvangen, is niet langer van belang om in aanmerking te komen voor registratie van uw vaccinatie in vaccinet.

Neem in dit geval contact op met uw Belgische huisarts om de vaccinatie te registreren. Huisartsen kunnen sinds 23 juni een vaccinatie én alle correcte gegevens (landcode en CNK-code) invoeren in de centrale vaccinatiedatabank. Voor 23 juni kon er enkel een eerder “algemene” registratie gebeuren. Die vaccinaties werden dan wel opgenomen in bepaalde statistieken (bepalen vaccinatiegraad bijvoorbeeld), maar geven geen recht op een certificaat. Hebt u voor 23 juni een algemene registratie laten doen? Dan moet u zich opnieuw bij uw Belgische huisarts melden om de registratie te laten aanvullen. Wanneer u aan de voorwaarden voldoet, komt er een certificaat.

Ook in het geval van buitenlandse vaccinaties krijgt u pas een certificaat na volledige vaccinatie. Wie bijvoorbeeld 1 vaccinatie uit het buitenland laat registreren, voor een vaccin waarvoor 2 dosissen nodig zijn voor een volledige vaccinatie (volgens het Belgische vaccinatieschema), kan nog geen certificaat van volledige vaccinatie ontvangen.

Waarom zie ik per persoon meerdere certificaten?

U kunt per persoon meerdere certificaten zien. Per vaccinatieprik en per PCR-test wordt er een certificaat aangemaakt.

De certificaten van de vaccinatie vermelden ook voor welke vaccinatie het certificaat wordt uitgereikt, bijvoorbeeld of dit de 1e of de 2e vaccinatie betreft van een type vaccin. Enkel van het Johnsson&Johnsson-vaccin (Janssen-vaccin) is er maar 1 prik nodig. Elke vaccinatie genereert dus een nieuw certificaat, met dezelfde geldigheidsduur.

Wie kan mijn certificaat scannen? Hoe zal dat gebeuren?

Het certificaat kan gescand worden aan grensovergangen, op de luchthaven, door evenementorganisatoren, …

Elk land kan hier een specifieke app voor ontwikkelen, die toe laat om een certificaat dat voldoet aan de Europese richtlijn, te scannen en de gegevens ervan controleren op correctheid. In België werd hiervoor de app CovidScanBE aangemaakt.

Om beveiligings- en privacy redenen kan niet elke QR-codescanner zomaar uw QR-code scannen en de gegevens ervan bekijken. Als het certificaat gescand wordt in België, dan moet de CovidScanBE-app gebruikt worden.

Ik heb mijn COVID-certificaat gevonden en geprint, maar de QR-code ontbreekt. Wat nu?

 Sommige printers printen barcodes, QR-codes, … niet correct af. Er is dan niets of enkel een rode streep of zwart blok zichtbaar. Dit heeft te maken met de instellingen van uw printer. Mogelijke tip: vink de optie ‘Afdrukken als afbeelding/Print as Image’ aan. Deze optie vindt u onder de tab ‘Geavanceerd’.

bron: https://www.vlaanderen.be/

X

Right Click

Koken kost geld ..... foto's en video's maken kost ook geld :-)