• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
dinsdag 4 augustus 2020
NIEUWTJES

IMG 4045

Maandag 25 april 2016 startte in GBS De Verrekijker het grote kunstproject.
Meteen na de ochtendbel verzamelden alle leerlingen zich op de speelplaats.

 

projectkunst 05 projectkunst 17 projectkunst 12

Start kunstproject van 2 weken.

De kinderen van klas 5E zongen het lied “Ik ben een kunstenaar” en beeldden dit uit. Alle domeinen met betrekking tot kunst  die de laatste weken werden uitgeoefend, kwamen hierin aan bod: Media, Bewegen, Drama, Beeld en Muziek.
Daarna werd de opening van het grote kunstproject officieel door het lint door te knippen. Dit gebeurde door directrice Miek Van Eyndhoven, de kunstenaar en Xander van 6H. Nadat de kleutertjes terug naar hun klas waren, kregen de lagere schoolkinderen te horen welke activiteiten er zoal de volgende weken aan bod gingen komen.
 

IMG-20160514-WA0004 IMG-20160514-WA0005Kort interview met een leerling.

Omdat we zelf ook enkele leerlingen op de Verrekijker goed kennen gingen we één van hen even een paar vraagjes stellen over de afgelopen weken. 
Kaylee Lumgair: “Elke ochtend moest elke klas een voorwerp gaan halen dat daarna werd besproken. Dat kon over van alles gaan. Vinden we het mooi?  Hoe is het gemaakt? Wat vinden we er van? Is dit eigenlijk kunst of iets anders?”
 
Ik heb ook gelezen dat er een babbelbox was geïnstalleerd in de caravan, wat vonden jullie daarvan?
Kaylee Lumgair: “Tijdens de middagpauze was het altijd plezant in de Babbelbox waar we konden te babbelen over een bepaald kunstvoorwerp. Wat zien we in een kunstvoorwerp? Wat wordt er uitgebeeld? Daar mocht iedereen zijn eigen mening geven over wat we vonden over dat bepaalde onderwerp. Dit werd allemaal gefilmd door de kinderen van het 6e leerjaar en deze filmpjes waren te bekijken op de grote vernissage op vrijdagnamiddag bij de afsluiting van het kunstproject.”
 
En vonden jullie het eigenlijk leuk, zo’n kunstproject?
Kaylee Lumgair: “ Ik vond het heel erg leuk en ook Fiene, mijn zus was ook erg trots op haar kunstwerkjes. Zij zit in het eerste leerjaar en mocht zelf muziekinstrumenten knutselen met allerlei voorwerpen, maar ook eigen schilderijtjes of tekeningen maken. Ik vond het vooral leuk om twee weken lang met dit project bezig te zijn en ik ben zeker dat we er allemaal veel hebben bijgeleerd.”
 
IMG 4049

Elke klas krijgt zijn eigen kunstenaar.

IMG 4024 IMG 4028 IMG 4042Alle klassen, zelfs de kleuters namen specifieke kunstenaars onder de loupe, en er waren namen bij die zelfs vele volwassenen de wenkbrauwen doen fronsen: 
 
De kleuters pakten de Nederlandse schilder Piet Mondriaan aan, met zijn kleurige en rechtlijnige maar ook abstracte werken was dit al direct hoog gegrepen voor de allerkleinsten.
 
In de 1e graad werd er vooral gekeken naar Keith Haring, de helaas al te vroeg overleden schilder van de rare mannetjes die iedereen wel kent. We moeten zeggen dat de imitaties aardig in de buurt kwamen.
 
IMG 4052 IMG 4029 IMG 4032De 2e graad ging aan de slag met Vincent Van Gogh, de wereldberoemde post-impressionist die op slechts 25 km hiervandaan werd geboren. De korenvelden en andere werkjes spatten van de doekjes die de leerlingen van de tweede graad hadden. Hier improviseerden ze ook met de derde dimensie in de “stoel met pijp” van Vincent van Gogh. 
 
In de 3e graad werd het zeer ernstig met Pablo Picasso. De verschillende periode van de Spaanse kunstenaar kwamen aan bod, ze werden weerspiegeld in de werken van de leerlingen. De technieken van het kubisme portret waarvoor Picasso zo bekend werd hadden sommigen al goed onder de knie.
 
Het zou ons te ver gaan om alle  verschillende disciplines die aan bod kwamen in dit allesomvattende kunstproject helemaal te gaan beschrijven, het was in ieder geval een uitstekend project om alle leerlingen, van de kleinste kleuters tot de grote jongens en meisjes die straks elders hun opleiding gaan verderzetten in contact te brengen met allerlei kunstvormen.
Zo kunnen ze zich zelf een eigen mening vormen en op een andere manier naar kunst kijken. Een kunstproject moest er elk jaar komen in al onze scholen.
 

fotograafKorte fotoreportage van de vernissage.