• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
woensdag 23 oktober 2019
belnietmeerBel me niet meer !

U herkent het onvermijdelijk: bord kervelsoep juist op, de patatten opgeschept, rode kool, stoofvlees… een toefje mosterd, en dan tring tring telefoon:

“Meneer/Mevrouw,  u hebt onlangs deelgenomen aan enquête X of Y en wij willen u daarvoor bedanken en belonen…” GGRRRRR.

Wellicht zijn de meesten onder ons mateloos geërgerd door die oproepen van callcenters die zowat rond 18 u starten. Vragen als: Hoe komen ze toch achter mijn nummer ? Wie stelt die lijsten van nummers samen ? Over welke gegevens van mij beschikt dat bedrijf ? Ik ben daar toch geen klant !

De verzameling nummers kan je vergelijken met je eigen adressenboekje: je vult her en der een fiche of klantenkaart in. Je zou er van schrikken hoe dikwijls je de eigen informatie achterlaat bij winkels. En bedrijven gebruiken dat later om doelgerichte reclame te sturen. Draaien we de zaak even om: je moet een bedrijf  of winkel contacteren, dan ga je ook op zoek via het telefoonboek of tegenwoordig meer en meer het internet. En zo zijn de zogenaamde adressenmakelaars of gegevensverstrekkers ontstaan: verzamelen en of uitwisselen van gegevensdragers!

Voorbeeld 1: op zoek naar een flat/appartement ? Je laat je interesse achter op een viertal websites van makelaars met minimaal het telefoonnummer en je contactmogelijkheid… e-mailadres. 3 makelaars zijn lid van beroepsvereniging A en één is lid van groep B: de mogelijkheid is reëel aanwezig dat je coördinaten op 6 plaatsen “beschikbaar” zijn! 
Voorbeeld 2: je hebt een bestuursfunctie bij de vereniging, met een website. Gegevens staan online gaande van naam tot adres, met vermelding eventueel van bv. gsm nummer & mailaccount.
Voorbeeld 3: Je bestelt via de nieuwsbrief van krant X een toestel om LP’s of cassettes te digitaliseren. Onderaan het bestelformulier staat een vakje aangevinkt dat de krant jou gegevens mag “delen met zijn partners”. Soms kan je zelfs niet bestellen zonder het vinkje “aan” te laten staan: dus, jou gegevens verzeilen bij tal van andere firma’s!

Gewiekste adressenmakelaars maken er gebruik van om alles te verzamelen.

Kan je er iets aan doen ?

Ja! De Europese overheid heeft zijn lidstaten verplicht om lijsten samen te stellen: bel-me-niet-meer voor telefonische commerciële boodschappen. Heel simpel: kies voor www.bel-me-niet-meer.be. Op deze site moet je je eenmalig inschrijven! En dan krijg je de mogelijkheid om jouw telefoonnummers te doen blokkeren. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om deze lijst te respecteren als ze starten met een telefonische campagne en zodoende zal je nummer systematisch minder tot niet meer gebruikt worden. De blokkering is geldig voor 2 jaar. Daarna krijg je de vraag (via e-mail) of je de opheffing verlengd wil zien. Laatste weetje: alle gesprekken van callcenters worden geregistreerd d.w.z. opgenomen. De trucs in de vraagstelling bestaat erin je JA te doen antwoorden daar waar je het niet “beseft”.
Krijg je toch onverwacht een proefzending thuis, weet dan dat je binnen de 7 d. kan terugsturen!
Of nog beter: pakket weigeren.

Om ongewenste e-mail te vermijden is er volgende methode:
Meestal staat er onderaan de commerciële mails het woord “Uitschrijven” of “Unsubscribe” (=Engels). Dat klik je aan en dan krijg je de automatische boodschap dat je bent uitgeschreven (of: Your mailadress is unsubscribed). Het vergt ietwat aandacht maar het werkt… De optie “blokkeren/verwijderen” bestaat ook maar… die gehaaide firma’s maken meermaals nieuwe e-mailadressen aan.

KVE®