De Kempenaar verdient comfortabele en stipte treinen.
Dat was maandag de eis die Groen Ravels op tafel legde op de GR van Ravels. Samen met de andere Ravelse gemeenten wilde de groene fractie dat ook Ravels deze motie unaniem goedkeurde.
Kempen nog altjd stiefmoederlijk behandeld door Vlaanderen.
De stiptheid van de treinen verbetert over het hele land langzamerhand, maar vooral in de Kempen laat zich dat te weinig voelen, blijkt uit cijfers die Trein Tram Bus eind januari bekend maakte. Vooral de trein Brussel-Turnhout en de piekuurtrein Brussel-Mol presteren erg laag. Groen wil dat de verschillende gemeenten samen maatregelen vragen aan NMBS. Dat doen ze door in de verschillende gemeenteraden een motie in te dienen. Alvast in Ravels en Herentals werd deze motie deze week unaniem goedgekeurd. De komende weken ligt deze motie ook voor in de andere gemeenten in de Kempen.
Kamerlid Kim Buyst ondervroeg minister van mobiliteit François Bellot hierover al meermaals in het parlement, maar nu wil Groen verder gaan: "Wij willen dat de verschillende burgemeesters uit de Kempen met één stem spreken en samen maatregelen vragen aan NMBS", legt Kamerlid Kim Buyst uit, "Als de treinen stipter en comfortabeler worden, kunnen ze veel meer mensen overtuigen om de auto aan de kant te laten staan."
De trein is populair in de Kempen. Dagelijks nemen meer dan 10.000 reizigers de trein in één van de stations in de Kempen. "De Kempenaar verdient comfortabele en stipte treinen", zegt Kim Buyst, "Laat ons met alle Kempense gemeenten samenwerken om een sterk signaal te geven."
Groen wil naast maatregelen om de stiptheid te verhogen ook maatregelen om het comfort in de treinen en in de stations aan te pakken en vraagt de garantie dat de dienstverlening niet wordt afgebouwd en dat er geen treinstations moeten sluiten.